W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami, istnieje coraz większa potrzeba znalezienia zdrowych i twórczych sposobów na ich rozwijanie. Nadmierne korzystanie z technologii może prowadzić do różnych problemów, od trudności w koncentracji po ryzyko uzależnień. Dlatego warto sięgnąć po rozwiązania, które nie tylko integrują dzieci z rzeczywistym światem, ale także wspierają ich zdrowy rozwój.
Według badań, dzieci w wieku szkolnym spędzają średnio 7 godzin dziennie przed ekranami, w tym 3 godziny przed telewizorem, 2 godziny przed komputerem i 2 godziny przed telefonem komórkowym. Nadmierne korzystanie z ekranów może mieć negatywny wpływ na rozwój dzieci, a nawet uzależnienia, prowadząc do problemów z koncentracją, pamięcią, uwagą i emocjami. Może również zwiększać ryzyko rozwoju innych problemów zdrowotnych, takich jak otyłość, cukrzyca i choroby serca.
Autyzm wirtualny to termin odnoszący się do negatywnych efektów nadmiernej ekspozycji dzieci na urządzenia elektroniczne, takie jak smartfony czy tablety. Skutki tego zjawiska przypominają objawy występujące u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problem ten został szeroko omówiony w podcaście “Psyche” przez psycholog dzieci i młodzieży, Katarzynę Przybyłę, która wskazuje, że zbyt intensywne korzystanie z technologii oraz nadmierna ekspozycja na ekran mogą prowadzić do objawów przypominających zaburzenia ze spektrum autyzmu. – Choć na razie to są jednak tylko obserwacje kliniczne, hipoteza nienaukowa – zaznacza psycholożka.
Dziecko zajmując się telefonem, jest niejako wyłączone z rzeczywistości, która je otacza. Nie jest w stanie zaobserwować reakcji między mamą, tatą, rodzeństwem. Nie jest w stanie rozwijać języka, uczyć się o emocjach. Jest pochłonięty zupełnie czymś innym. To skutkuje upośledzeniem jego funkcji, bo ich nie rozwija.
Wśród najczęstszych objawów autyzmu wirtualnego należą postępująca izolacja i ograniczenie relacji dziecka z innymi ludźmi, nieadekwatna drażliwość i agresja w sytuacjach, gdy próbuje się odebrać dziecku urządzenie oraz opóźnienie w rozwoju psychicznym. Dzieci, które są stale otoczone bodźcami elektronicznymi, mogą mieć trudności w skupianiu się na rzeczywistym świecie i budowaniu relacji z bliskimi. Mogą mieć utrudnioną zdolność koncentracji na innych czynnościach, takich jak czytanie książek, są też mniej kreatywne i narażone na niesamodzielne myślenie.
Kolorowanie na papierze stanowi zdrową alternatywę dla spędzania czasu przed ekranami. To aktywność, która nie tylko integruje dzieci z rzeczywistym światem, ale także rozwija zdolności percepcyjne i sensoryczne. Kolorując, angażują swoje zmysły dotyku i wzroku, co wpływa na rozwijanie zdolności motorycznych i koordynacji ruchowej.
Oprócz aspektów sensorycznych, kolorowanie na papierze ma również wartość edukacyjną. Dzieci, poprzez wybieranie kolorów i precyzyjne wypełnianie rysunków, uczą się cierpliwości, skupienia uwagi oraz rozwijają swoją kreatywność. To aktywność, która może być wyjątkowo angażująca i satysfakcjonująca, niezależnie od wieku.
To dlatego zdecydowaliśmy się na projekt Korporanek, a naszym sztandarowym produktem są wyjątkowe, firmowe książeczki do kolorowania. Kolorowanki papierowe mogą mieć również wpływ na rozwijanie więzi rodzinnych. Kiedy dzieci korzystają z kolorowanek opowiadających o miejscu pracy rodziców i firmie, w której pracują, poznają świat dorosłych z zupełnie nowej perspektywy. To nie tylko ciekawa forma edukacji, ale także sposobność do zacieśniania więzi rodzinnych. Dzieci dowiadują się o codziennych obowiązkach swoich rodziców, o produktach i wartościach firmy, co może wzmocnić poczucie dumy i zrozumienia dla ich pracy.
Kolorowanie to świetna alternatywa dla ekranów, która może pomóc dzieciom w zdrowym rozwoju. Warto zachęcać dzieci do kolorowania, aby pomóc im ograniczyć czas spędzany przed ekranami. A jeśli przy okazji mogą dowiedzieć się więcej o firmie i pracy rodziców? To dodatkowa wartość, która bawi, uczy i pozwala zaspokoić ich naturalną ciekawość, gdyż dzieci są zainteresowane miejscem pracy swoich bliskich, a jednocześnie pomaga budować pozytywny wizerunek organizacji w oczach pracowników oraz ich rodzin.
Źródło: Radio Zet, Badanie Sapio Research i DoubleVerify “The State of Screen Time in the US and Europe” (2022).